Lifli Gıdaların Önemi

Lifli Gıdaların Önemi

Tahıl, baklagiller, sebze ve meyvelerde oldukça bol miktarda bulunan liflerin ana kaynakları, bitki hücre duvarı ve depo polisakkaritlerdir. Sindirim sistemimizin işlevlerini sağlıklı bir şekilde yerine getirmesi için gereken liflerin suda eriyenleri ve erimeyenleri vardır. Suda erimeyen lifler, bağırsaklarımızda bulunan atıkların hareketini sağlarken suda eriyenler ise bağırsaklarımızın düzenli bir şekilde çalışmasına katkıda bulunarak kabızlıkla savaşırlar. Tahıllar ve baklagiller suda eriyen liflerdir. Bazı sebze ve meyveler ile bazı kuru yemişler suda erimeyen lifli gıdalar sınıfındadır. Düzenli lif tüketimi, hızlı ve aşırı bir şekilde kilo almayı ve kabızlığı önlediği gibi sindirim sistemi kanseri, diyabet ve kalp hastalıklarının ileri seviyelere ulaşmasını engeller.

 

Lifler birçok hastalığı önler

 

Vücudumuzun ihtiyacı olan lif miktarını aldığımızda kendimizi kalp hastalıklarına karşı koruruz. Günde yaklaşık 12-33 gram lif tüketiminin kan basıncını düşürebileceği ve kolesterol seviyelerimizi düzenleyebileceği düşünülür. Beslenme düzenimizi lif alımı üzerine kurduğumuzda kalp hastalıklarına karşı daha dirençli olabiliriz. Ayrıca suda çözülebilen lifler, kanımızdaki kötü kolesterol oranını düşük tutuyor. Vücudumuzdaki suyu emerek kötü kolesterolün vücuttan atılmasına yardımcı oluyor. Arpa, yulaf, fasulye gibi baklagiller suda çözülebilen lifler arasındadır. Lifler aynı zamanda diyabet hastalığıyla savaşma konusunda da yardımcıdır. Vücudumuz tarafından emilmeyen lif daha yavaş sindirilir ve böylece yemek yedikten sonra kan şekerimiz daha yavaş bir şekilde yükselecektir.

 

Lifler sayesinde kilo kontrolü yapabiliriz

 

Suda çözülmeyen lifler, bağırsaklarımızın boşaltım görevini yapmasını kolaylaştırır. Lif tüketimimiz arttıkça boşaltım işlemimiz de hızlanır. Lifler sayesinde yediklerimiz vücudumuzda daha hızlı ilerler ve bağırsak hareketlerimiz artar. Böylece vücudumuzdaki atıklardan hızlı bir şekilde kurtulmuş oluruz. Tam tahıllı ekmek, esmer pirinç gibi tam tahıllı besinler suda çözünmeyen liflerdir. Kuru meyveler de lif yönünden zengin olduğu için bağırsak hareketlerimizi hızlandırır. Ayrıca lifler, kilo kontrolü konusunda yardımcı olur. Lif yediğimizde vücudumuzda hiçbir şekilde enerji ve kalori depolanmaz. Dolayısıyla lifler, bizi doyurur ama kiloya dönüşmez. Sadece lif yönünden zengin besinleri yerken onları çok çiğnememiz gerekir. Yediklerimizi daha çok çiğnedikçe daha çok kalori harcarız ve metabolizmamızın daha hızlı çalışmasına yardım ederiz.

2019-10-04T11:29:10+00:00